Halvt hjerte, balon, nål, omvendt dråbe, med streg over eller hvad man nu ellers vil kalde symbolet, som kan blive vist på Saphe Drive skærmen, betyder at app'en ikke har adgang til GPS'en. Der kan være flere grunde til dette, men her er nogle af de mest almindelige ting at tjekke for inden man kontakter support.



Lokalitet på iPhone

På iPhones skal app'en have tilladelse til at tilgå lokalitet, som det kaldes på Apples produkter. Denne skal derfor stå på "Altid". Dette betyder at app'en altid har tilladelse til at indhente oplysninger om placering. Det betyder ikke at den gør det hele tiden, men står den f.eks. på "ved brug", skal du først åbne app'en på telefonen og have den kørende i forgrunden, før at den kan hente alarmer ned på telefonen, derfor skal den stå på altid, sådan at den kan hente alarmer, når du kører, selvom du ikke har app'en åben i forgrunden. 


Placering på Android

På Android bliver det lidt mere kompliceret, da Android telefoner ofte er meget forskellige, og har forskellige steder at gemme tilladelser til GPS'en. Dog har de som regel en menu i toppen, som kan tilgås ved at swipe ned to gange. Første gang får man sine notifikationer vist, næste gang vises et panel med forskellige indstillinger som f.eks. WiFi, data, batterisparefunktion osv. Her finder man som regel også GPS'en, som i mange tilfælde vises som et ikon der ligner den omvendte dråbe på Saphe Drive skærmen. Placering skal være slået til, og på de telefoner der skelner imellem præcision, skal den stå på høj nøjagtighed.


Ligeledes skal app'en have tilladelse til at tilgå placeringsdata. Dette gives der normalt tilladelse til under installation af app'en, men har man ikke givet tilladelse til det, og ikke ønsker at geninstallere app'en, for at prøve igen, kan man på de fleste Android telefoner gå ind i indstillinger > apps > finde Saphe Link app'en > vælge tilladelser > og her tilføje tilladelse til at tilgå placeringsdata.